Zdaemon CTF

[ Kelvin ] [ 03.07.2004 ]
Zdaemon CTF

Capture the Flag (dále CTF) je týmová hra, kdy jsou hráči rozděleni do dvou skupin a svádějí boje o vlajky. Každý tým má základnu, v níž je umístěna vlajka. Úkolem týmu je ukořistit soupeřovu vlajku a dopravit ji do své základny a dotknout se s ní své vlajky. Vlastní vlajka musí být samozřejmě v tu dobu na svém místě. Ve hře není tedy tak důležité, kolik kdo udělá fragů, ale jde i o logiku, prostorovou orientaci a taktiku. Při hře je nastaven nějaký flaglimit, většinou pět vlajek, a který tým těchto pět vlajek donese vyhrál hru. Hra je velice rychlá a dynamická. I hráči, kteří si v deathmatch módu neškrtnou můžou být v CTF velice dobří.

Historie + kde se dá hrát
CTF je už trochu starší outdoorová hra. Asi nejčastěji je hraná v na painbalových setkáních. Na počítač, v podobě jak jí dnes známe, se dostala někdy v druhé polovině devadesátých let. Připravila jí pravděpodobně firma Threewave jako addon pro hru Quake. Během let se stala velice populární, vznikaly zajímavé levely a vychytávaly se všechny mušky. V roce 1998 byl naprogramován první CTF mód pro hru Doom. Již v roce 1998 byl však vývoj ukončen. Poslední finální verzi si můžete stáhnout v dnes již historickém článku Mr.XXXe (V těch letech jsem na nějakém score Cd našel ctfdooma i s demama nahraného českými hráči!). O cca dva roky později se CTF objevilo v Doombotu postaveném na enginu Legacy. S boty se dalo hrát docela dobře, ale podpora pro více normálních hráčů chyběla. Renesance CTF v Doomu začala až na jaře dnešního roku. Na Zdaemonu (návod zde) se objevilo několik CTF serverů a zdctfmp.wad - úžasný desetimapový megawad. Po počátečních pádech tohoto módu na L@Pu se server stabilizoval a nyní se CTF těší obrovského zájmu hráčů.

Co se hraje
Levely. Zatím dvacet skvělých levelů. Většina těchto levelů využívá Zdoom a vylepšený Zdoom engine. Jsou tam takové vychytávky jako skutečná voda, ve vteřině smrtící kyselina, více místností nad sebou, různě nakloněné roviny, hopsadla (jako ve hře Quake 3), kopečky apod.

Informace o jednotlivých levelech

map 01  
MAP 01: "Fortress Collision"
Autoři: Rellik, Washu, Alexmax

Celý level tvoří dva hrady a nádvoří mezi nimi. V každém hradu je jen jedna veliká místnost, v ní výklenky a na velkém podstavci samotná vlajka. Hrady jsou velice pěkné a realistické. Mapa je většinou odehrána rychle. V Typická mapa pro brokovnici. Ze zdraví zde najdete jen 2x zelené brnění.


map 02
MAP 02: "Refineries"
Autor: AlexMax

Mapa plná nebezpečné kyseliny a boji z očí do očí. Vlajky jsou necelé "dva metry" od sebe. Dělí je však zeď a tak pro cizí vlajku musíte oběhnout celý level. Zajímavé je řešení teleportů a okamžitě smrtící kyselina.


map 03  
MAP 03: "Exophase"
Autor: Exl

Zajímavý stříbrný level bez prostoru někde pod širou oblohou. Pro tento level jsou charakteristické dlouhé pospojované chodby a kempeři s raketometem. Jediné větší místosti jsou ty s vlajkami. Do nich jsou hned dva příchody, které se dají velmi těžko uhlídat. Začátečníci zde mají dost problémy najít brokovnici.


map 04
MAP 04: "Ralphis Magical Ice Forts"
Autor: Ralphis

Dvě stavby propojené prkennými přelezy. Malý a rychlý level testující rychlost vaší brokovnice. Brokovnici tu má každý hned o objevení, takže když ji miluješ není co řešit. Nejsou tu jen dvě patra ale hned tři. Podzemí vede totiž kyselinový kanál přímo mezi oběma budovami.


map 05  
MAP 05: "Blood and Water"
Autor: Bloodlust

Pravděpodobně nejrozlehlejší CTF level na Zlauncheru. Obě části základny spojuje jediná chodba, kde se v malém kamrlíku dá najít i zbraň číslo šest. Začátečník se zde prakticky vůbec neorientuje. Nejhůře se mu asi hledá brokovnice.


map 06
MAP 06: "Cursed"
Autor: ATG_Death

Asi nejzásekovější level z popisovaných 20ti. Vlajka je zde ukryta příliš dobře a musíte se dlouho zdržovat v nepřátelské základně. Mezi základnami je chodba smrti. Ani to, že v ní ve výklencích je červená lékárna a megasphere jí toho jména nezbaví. Ideální místo pro kempery s raketometem :(.


map 07  
MAP 07: "The Excavation"
Autor: AlexMax

Mapa, kteru bych označil za klasickou. Dvě základny ostře oddělené travnatým prostorem. Uprostřed prostoru altánek s tajemstvím. V každé základně je výtah, který ulehčuje přístup k vlajce. Doporučuji snažit se udržet svůj výtah nahoře a nepřátelský na zemi ;). Je zde malá motačka při východu ze základny. Venku zaujme zajímavá architektura.


map 08
MAP 08: "Something Epic"
Autoři: AlexMax

To se musí vidět v pohybu. Dvě rozlehlé pěkné stavby z vápence oddělené kyselinovou říčkou. Takhle si představuji CTF level. Do základny se nemusí jít přímou cestou, ale i udělat myšku po obvodové zdi a pak na vlajku prostě skočit z vnitřních příček. Základny pojí dva mosty, ale kempovat se nedá.


map 09  
MAP 09: "Frozen"
Autor: AlexMax

Dvě pevně opevněné základny v bílém kameni. Jediná cesta je krátkou jeskyní, kde se dá sebrat i smrtící zbraň BFG. Bytelně postavený level. Zajímavá je smrtící voda, ale narozdíl od kyseliny z některých levelů to není tak hrozné. Kuriozitou jsou zde krátké samohybné chodníky.


map 10
MAP 10: "Outer Limits"
Autor: AlexMax

Boj na plošině volně letící vesmírem. Mapa obsahuje několik hopsadel, která jsou však občas schopná hráče vyhodit z plošiny do vesmíru. V této aréně bývá často přeplazmováno. Její plochá základna si však o to přímo říká.


Nyní je na Zdaemonu dalších deset CTF map (v souboru zdctfmp2.wad). Ty zde popisovat nebudu. Oblíbenější asi bude první desítka a navíc by mě mr.twister sundal brokovnici kdyby musel do článku přidávat dalších 10 obrázků;).


Jak se hraje
Jak už jsem psal, hra je velice rychlá. Během několika sekund se může zcela změnit situace. Je nutné dokonale znát každé zákoutí hraných levelů a umět číst hru tj. mít základní přehled o tom co se právě kde na klíčových místech děje. Ačkoli se jedná o týmovou hru, tak při hře přes internet se dá velice těžko společně taktizovat, a tak většina hráčů jede spíše sólo. Jiný nádech má hra u sehraného týmu či někde v herně nebo v učebně (jo to je dobrá smažba ;). )

Stává se, že v jednom týmu hraje méně lidí než v druhém. Pokud jste se připojili poslední, buďte solidární a přejděte do slabšího týmu. Můžete se přepojit i pokud jste poslední nepřišli. Jde o to si zahrát a ne o to přečíslit nepřítele a pak klopit oči při vyhlášení konečného score kde jsou třeba týmy 6 na 3.

Nějaké rady:

  • Berte všechny lékárny, brnění, soulsphere a megasphere co vám přijdou pod ruku. Zde jsou skutečně klíčové. Všiml jsem si, že je hodně hráčů nebere, a pak se diví jak snadno padnou po zásahu brokovnice (mapa 06 - brnění a lékárna v chodbě)

  • Pokud na to máte ping preferujte dvouhlavňovou brokovnici. Na rychlou hru je to ideální zbraň.

  • Utíká-li někdo s vaší vlajkou, je dobré si na něj někde počíhat. Ale na to by jste přišli ;)

  • Na obrazovce se vypisuje sebrání, upadnutí a vrácení vlajek. Při rychlé změně stavů vlajek to občas něco vypsat nestačí, takže občas sledujte i vpravo dole ikonky vlajek a» vás to nepřekvapí.

  • Hrajete-li v hodně slabším týmu, a žádný hráč ze silnějšího se k vám nechce připojit, buďte svině. Hrajte obranou hru. Nikoho nepus»te k vlajce a buďte stále u ní. Přestane je to bavit (pokud jste dobří)


Závěr
O CTF by se toho dalo napsat mnohem více. Tento hrací mód jistě čeká ve hře doom skvělá budoucnost. Nedávno vznikl český CTF team, připravuje se vznik dalšího. Pokud máte jakýkoliv dotaz k CTF, tak mi napište.