Novinky 2002


[ 29. 12. 2002 ] dqdDooM
DooM III alpha benchmark
Na netu se objevilo spoustu testů z DooM3 alphy. Další se objevily na quake.de v DooM 3 sekci, kde alphu otestovali na 7 sestavách vybavených od P3 700, 256 RAM a GeF1 až po supevýkonné AMD 2000 XP, 768 RAM, GeF4 Ti 4600. Pak se objevil test na 3dcenter a to při nastavení 1280x1024 High det. Testovalo se na sestavě P4 3Ghz, 512 RAM s grafikou:
  • GeF4 Ti4600 - 18,9 fps
  • Radeon 9700 - 33,1 fps
  • GeForce FX - 46,5 fps

[ 27. 12. 2002 ] dqdDooM
DooM III video z intra
A máme tu nové video od dalšího nadšence, které je v hezkém rozlišení 640x480 a ukazuje úvodní intro ze hry. Je dlouhé 2:23 a zabírá pouze 8MB a to je tak všechno co by Vás mohlo zajímat. Video se dosti cuká a kvalita obrazu a nastavení grafických detailů ve hře teda nic moc a navíc je to celé bez zvuku. Pokud jste však úvodní intro ještě neviděli můžete stahovat zde (8 MB). Ale radši si stáhněte nedávné video, které stojí rozhodně za to!!!

[ 21. 12. 2002 ] dqdDooM
DooM III Tweaker 1.1
Tak jsem objevil perfektní program pro DooM III alphu! Slyšíte dobře - Doom III Tweaker je jednoduchý program pro všechny majitele DooM III alphy. A co tenhle skvělý program dokáže? Pomůže Vám snadno vybrat mapu, nastavit config (configurační soubor hry), opravdu jednoduše vytvořit video přímo ze hry, přehrát demo nebo si ho vytvořit. Pak si tu můžete nastavit spoustu zajímavých věcí - např. pohled ala Tomb Raider. Tweaker 1.1 obsahuje 15 přednastavených cfg pro různé grafické karty od Gef1 až po Radeon 9700 + pár ikon s motivem DooMa III. Tento skvělý program můžete stahovat z doom3maps přesněji zde (320 kb). Moje neoběktivní hodnocení 11/10 : -).

[ 18. 12. 2002 ] dqdDooM
Ohrozi únik alphy prodejnost Dooma III?
O úniku DooM III alphy 0.02 už asi všichni víte. Co je však pro id Software důležité, je to, jestli tento únik - určitě neúmyslný (v dnešní době ale člověk nikdy neví - pozn. smash) neovlivní prodejnost, protože spoustu neinformovaných hráčů si udělá o plné verzi špatný úsudek (vysoké HW náročnost apod.). O tom píše i finanční příloha CNN v tomto článku. Hodně firem může okoukat spoustu novinek a vylepšení (a že jich je hodně) a zakomponovat si je do vlastní hry dřív než DooM III vyjde! Co se týče špatného úsudku hráčů, myslím, že se obávat nemusíme. Prošel jsem spoustu auditorií (českých i zahraničních) a setkal jsem se jenom s obdivem a nadšením a to i když se se to těm chudákům cukalo tak, že to připomínalo tahovou strategii:-).

[ 18. 12. 2002 ] dqdDooM
DooM III & Hardware
O tom jste se na netu už načetli, ale vše končilo tím, že budou vysoké, což se dá také očekávat! Za cenu vyšších HW nároku nám však id Software předvede na našich monitorech naprostou podívanou. Postavy budou složeny s 2000-5000 polygonu ... v době, kdy DooM III vyjde by se to mohlo zdát málo, ale id Software vsadil na speciální efekty jako je
  • per-pixel shader - stínování po pixelech, které umožní jemnější přechody mezi stíny
  • stencil shadows - speciální výpočet dopadání stínů. Stíny se pak přesně lámou na hranách a mohou se také překrývat. Tento efekt má za následek také velké HW nároky
  • environment mapping - vylepšený bump mapping, který dodává texturám plastický povrch a možnost zrcadlení
. No a ted k těm HW nárokům. Na internetovém serveru TecChannel se objevil test nejnovějších grafických karet od Nvidie GeForce 4Ti 4600 a MX. Test probíhal na P4 3.06 Ghz, 512 DDR a karty se otestovali v 3D Marku2001 SE -Nature, UT 2003 a pro nás nejdůležitější test v DooMovi III 1280x1024x32 High Quality! A výsledek? GeF4 20.9 fps a Nvidia FX 49.8 fps!!!

[ 26. 11. 2002 ] mr.twister
Nové video z Dooma 3
Opět další novinka ze sekce Doom 3. Na netu se objevilo nové video, které opět přiblížilo, jak bude novej Doom vypadat. Celé trvá přibližně 3 minuty a můžete v něm vidět rychlé prostřihy (většinou střílení do všeho co se hýbe), které výborně zapadají do ozvučení (mimochodem taky supr). K mému potěšení se zde opět objevila již proslulá scéna z umývárky, kde "obědvá" ping demon. Skvěle vypadá i pád zombíka ze schodů, vše vypadá jak ve skutečnosti, grafika bude vskutku úžasná. Po shlídnutí celýho klipu jsem si nechtěne poslintal svou krásnou klávesnici. Rozhodně toto video doporučuji, pokud tedy nemáte Doom III alpha leak, sosněte aspoň Doom 3 video (download 22,3 MB).

[ 12. 11. 2002 ] mr.twister
Doom3 aplha leak
A máme tu jednu pěkně bombastickou novinku:). Na internet se dostala 300 MB alfa verze Dooma 3. Údajně se jedná o verzi 0.2 se třemi hratelnými mapami, které jste mohli spatřit na květnové E3 prezetačce. O tom, jak se alfa verze dostala "ven" se zatím mnoho neví. Podle neoficiálních informací však za celou aférou stojí jistý zaměstnanec firmy Ati, která vyrábí grafické čipy. Na serveru Slashdot se ihned rozpoutala tato diskuze do které se vmísil i John Carmack. Ten připsal toto:
Ne, demo neuniklo záměrně. Ano, štve nás to, a bude to mít jistý dopad, ve smyslu budoucí spolupráce s některými organizacemi. Nedojde však k radikální změně, v tom jakou podporu budeme poskytovat a jak budeme s organizacemi spolupracovat. Navíc, dělat závěry z non-interaktivní demoverze by bylo dosti bláznivé.
Několik serverů, mezi nimiž byl i 1 český okamžitě vypustilo zprávy a několik obrázků z alfy. Ihned však byly donuceny informace stáhnout pod výhružkou soudních sporů s Activision, která je vydavatelem. I proto od nás nečekejte žádný link, či screenshot, my sme chudí:).

[ 10. 8. 2002 ] mr.twister
High Quality ATI Pics
Výrobce grafických karet ATI uveřejnil video z Doom III enginu, na kterém představuje svoji vlajkovou loď - Radeona 9700. Video má 77 MB, takže modemisté opět ostrouhají, ale zato se mohou pokochat alespoň z dvou obrázků, vytípnutých z tohoto videa - obrázek 1, obrázek 2. Download videa z ATI nebo z planetquake.

[ 10. 8. 2002 ] mr.twister
Carmack o stínech v Doom 3
Před několika dny se na Doomworldu objevil kratší článek o Carmackově názoru na stíny v Doomu 3. Nějaký Sebastian Sylvan kontaktoval Johna Carmacka a zeptal se ho proč byly šablonové stíny použité přes stínové vyrovnávací paměti. Carmack reagoval "přibližně" těmito slovy:
Stínové vyrovnávací paměti udělají radost když se pouze díváte. Když je ale začnete používat pro "skutečnou" aplikaci tak shledáte, že potřebujete dostat přijatelé výsledky pro směry světla a mnoho artefaktů potřebuje být zároveň vylepšeno hlavně v základech.

Na GF1/radeon vypadají tyto stíny bez procenta bližšího filtrování vcelku uboze.

Jestliže jsme mířili jen na nejnovější hardware, stínové vyrovnávací paměti by měly lepší záběr, ale v podstatě mají více nevýhod.
[ 29. 7. 2002 ] smash
DooM III Preview
Tohle kratší Doom III preview se na idoomu objevuje díky človíčku jménem Hokis[PRE], kterého můžete potkat při pařbách na gamezone. Článek vcelku dlouho ležel v mojem mailboxu ladem, takže jsem rad, že jsem se k němu konečně dostal, abych ho mohl zvěřejnit, nicméně v článku jsou shrnuty důležité události týkající se vývoje Doomu 3, vhodné zejména pro ty, co se probrali zrovna z kómatu a neví o co jde, jak piše Hokis ...

[ 10. 5. 2002 ] smash
DooM III novinky z E3
Letošní E3 proběhla vesměs ve znamení očekáváného Doomu3, kde idsoft vypustili další informace mezi čekající pařanstvo. Konečně se trochu vyjasnilo v oblasti tématického zaměření hry, děj by se měl opět odehrávat jako v přechozích dílech v lokacích základen UAC na Phobosu a Deimosu, takže lze asi očekávat nějaké zlomení hyperprostorových bran a infiltraci monster, které budou muset do pekla vrátit zpět ti nejotřelejší mariňáci.

Že je to s dějem myšleno vážně dokazuje to, že idsoft najal jednoho spisovatele sci-fi románů, který by měl celý děj dát do kupy. Jak jistě víte Doom3 by měl být primárně singleplayer, podle zveřejněných informací to vypadá na akci typu Half-Life v hororovém podání, které ještě více umocní dokonalý grafický engine a zvuky v dolby digital. Jinak neměly by chybět ani NPC postavy, které budou přímo vtahovat hráče do světa Doomu. Kromě singlu by měl být i multiplayer v podání klasického deathmatche, ovšem podle toho jak je hra zatím představována, by byl podle mne zajímavý i cooperarive mód, kdy by skupina mariňáku čistila lokace od příšer ... no každopádně si budeme muset počkat nejdříve do příštího roku a na vánoce si pod stromeček přát nový hw (viz screenshoty a video).

První Doom 3 preview si můžete přečíst na Gamespy nebo v češtině přímou reportáž z E3 na Bonuswebu. Z prezentace Doomu 3 na E3 existuje i video pod názvem Doom: The Legacy, jeho sestříhanou verzi v divx můžete sosnou z games.tiscali.cz nebo originální z Fileplanet. Po skončení E3 se na Gamespy ještě objevil rozhovor s Carmackem.

[ 10. 5. 2002 ] smash
Doom III na E3
Den D respektive den DIII se blíží ... na každoroční akci E3 (Electronic Entertainment Expo), která se bude konat 21.-24.5. v americkém LA, bude představen oficiálně Doom III, Zřejmě nejen hráči, ale i samotní pánové z IDsoftu se téhle promo nemůžou dočkat, jak je vidno ze slov Todda Hollensheada:
"DOOM III will change what people expect to see and experience in a PC game, we couldn't be more psyched about DOOM III, and are thrilled to debut the title at E3 with Activision. Get ready to be terrified."
Což pro anglicky nemluvící lze laicky přeložit jako: "DooM III změní to co se bude očekávat od her na PC, jsme z Doomu III uplně nadšení a nemůžeme se dočkat jeho uvedení, které proběhně s Activison (pozn.: distributor Q3A a v budoucnu i Dooma III). Připravte se, bude to bomba." Určitě jste zvědavi stejně jako já, zda se jeho slova naplní (taky přemýšlíte jestli bude zas BFGéčko:)? ). Lze jistě očekávat spoustu nových screenshotů a doufejme, že zase nějaké video.

[ 16. 2. 2002 ] smash
Doom 3 hardware news
V poslední aktualizaci svého .planu se John Carmack trochu více rozepsal ohledně Dooma 3 a grafických karet, které ho budou rozhýbávat. Carmack si vcelku dost vychvaluje Radeon 8500, kterému po troše přemlouvání ze strany výrobce ATI přidal v Doom 3 enginu podporu jeho specifických features. Avšak při porovnávání výkonu v Doom 3 enginu by měla mít navrch s spíše GeForce3. Vyloženě antipaticky se Carmack vyjádřil k Geforce4 MX, tedy osekané a cenově dostupnější verzi Geforce4. Ta by měla mít pouze dvě texturovací jednotky (Radeon 8500 a GF3 mají čtyři) bez hardwarové podpory vertexového stínování, které bude zřejmě v Doomu 3 použito hodně. No každopadně mužeme doufat, že nám Doom 3 nepoběží jako tenkrát jeho nejstarší bratr na 386tkách.

[ 14. 2. 2002 ] smash
Něco okolo Doom 3 enginu
Minulý týden se na slashdot.org objevil menší článek, ve kterém se John Carmack věnuje technologii Doom 3 enginu. Podle slov Carmacka by měl být i přes vysoký počet polygonů (typická scéna Dooma III by měla být složena ze 150 000 polygonů oproti 10 000 u Q3) založen hlavně na dynamickém osvětlování a stínování. Co se týče hardwarových nároků, hra by měla být dělána pro potenciál GeForce3, ale stačit by stále měla původní i Geforce256 a Ati Radeon, takže bude snad zase nějaký ten r_picmip :)

[ 3. 1. 2002 ] smash
A co dál?
Po měsící odmlčení jsem se konečně rozhoupal něco napsat. S idoomem to momentálně vypadá tak, že pracujeme na jeho převodu na jiný server, takže se nemusíte bát, že jsme na něj zanevřeli. Vzhledem k tomu ze idoomu není naší jedinou starostí a radostí, navíc se k tomu přidaly i vanočni a novoročni svátky tak nám to trochu trvá, takže prosíme vydržete, dočkáte se :)