Oficiální Doom 3 Benchmark

[ FatalDoom ] [ 23.07.2004 ]

V novinkách vás mr.twister informoval o oficiálním DooM3 benchmarku. Teď už konečně nemusíme spekulovat o tom jaká je lepší grafická karta pro DooM3. Pojďme se tedy mrknout na výsledky:

V prvním testu se představila sestava snů: Intel P4 3,6GHz osazený na Intel chipsetu i925X (PCI Express) s 4GB DDRII 533. Zde zcela jasně kralovala grafická karta od Nvidie 6800 Ultra a dokonce i verze 6800 GT si hravě poradila s grafickou kartou od ATI X800 Pro, což asi nikdo nepředpokládal.




Druhý test probíhal na sestavě vybavené AGP sběrnicí: Zde se opět pořadí opakovalo. Tentokrát se už objevila v testu vlajková loď ATI Radeon X800 XT, bohužel dopadl velmi špatně a byl těsně poražen i levnější variantou Nvidie v podobě 6800GT. Musím konstatovat, že v high-end mě ATI opravdu velmi sklamala.






Poslední třetí test, který bude zajímat asi většinu z vás byl proveden na sestavě s Intel P4 tikající na 3,2GHz. Testu se zůčastnil ATI Radeon 9800XT a na straně druhé zástupce od Nvidie FX 5950 Ultra. Zde už nebude tak jasné posoudit kdo je vítězem! Grafické karty byli testovány pouze v rozlišení 1024x768 při různých úrovních detailů. Při maximálních detailech s 4x AA a osminásobném anisotropním filtrování byla na tom líp karta od Nvidie, ale zase výsledek 32,1 fps neumožňuje bezproblémové hraní a prakticky je při takové úrovni detailů karta nepoužitelná. Při středních detailech bez AA a anisotropního filtrování dosáhly karty stejných výsledků, takže závisí pouze na vás komu dáte přednost s této dvojice.




Proč jsou výsledky takové jaké jsou? U high-end grafických karet šla ATI cestou vylepšení stávající architektury Redeon 9700,9800,X800. Nvidia zvolila cestu modernizace a dala přednost před hrubým výkonem moderním technologiím, které v tomto případě hojně využívá DooM3. V neposlední řadě má Nvidia pořád trošku lepší ovladače. U grafických karet typu Radeon 9800 (nonPRO,PRO,XT) je situace jiná, ve své době to byly kvalitní grafické karty a vůbec nic si nedělají s konkurence od Nvidie v podobě série FX 5900. To se ukázalo i v posledním testu kde byli výsledky prakticky vyrovnané.

Dále je nutné zdůraznit, že benchmark nevyužíval fyzikální engine a umělou inteligenci, takže si z grafu ještě odečtěte nějaké to fps!

I když hw nároky se ukázaly jako velmi vysoké, redaktoři [H]ard|OCP sdělili, že hra je překvapivě dobře hratelná i na P4 1,5GHz s GeForce 4 MX440 (nebo AMD 2500+ s GeForce3). Otázkou zní co to znamená "dobře hratelné" pro autory testu?

John Carmack ještě na závěr upozornil na problémy některých karet od ATI při zapnutí "colored mip levels". Ovladače od Nvidie jsou prý dobře vyladěné pro stínování a speciální efekty v DooM3 enginu, bohužel někdy se může stát, že na některých kartách od Nvidie může dojít k poklesu výkonu (nejčastěji na NV30). Také uvedl pro mě velmi zajímavou informaci, že DooM3 nemusí běžet úplně hladce na přetaktovaných počítačích, protože DooM3 využívá nové doposud nevyužívané postupy, prý se to však týká nejmodernějších GPU. Imho Carmack chtěl asi naznačit, že na extrémě přetaktovaných grafikách může docházet k chybám, které se třeba na jiné hře neprojevily. Pokud je přetaktovaná grafika opravdu stabilní nemusíte se určitě ničeho bát. Bohužel neexistuje žádný program, který by otestoval stabilitu grafiky jako jsou programy pro CPU.

No já doufám, že ste s tohoto článku lecos pochytili a teď budete mít aspoň trochu jasno co je pro DooM3 to pravé ořechové.